ESOMAR (European Society for Opinion and Marketing Research) har samlat företag som arbetar med marknadsföring, marknadsundersökningar, opinionsundersökningar och media från olika länder sedan 1948. Numera har man 4900 medlemsföretag från 130 olika länder. Varje år hålls flera seminarier och konferenser över hela världen om ny utveckling och trender inom branschen.
ESOMAR Foundation startades 2013 och koncentrerar sig på den sociala och filantropiska delen av ESOMAR organisationen. Stiftelsen leds av Gunilla Broadbent, som tidigare var President för ESOMAR. Förutom att stötta i medarbetare i medlemsföretag i nödsituationer runtom i världen delar stiftelsen också ut stipendier och bidrag till olika typer av utbildningsprojekt och välgörenhetsorganisationer.
Inför konferensen Digital Dimensions 2014 i Stockholm fick svenska medlemsföretag möjlighet att nominera en svensk välgörenhetsorganisation, som var lämplig mottagare av en donation från ESOMAR Foundation. Furst Scandinavian Research nominerade New Hope Reseindustrins Barnfond, som under konferensen i Stockholm fick ta emot en check på EUR 5000 till sin verksamhet.
Elisabet Lanz och Monika Lenander representerade New Hope på konferensen. New Hope stöttar just nu 12 olika projekt runt om i världen. Pengarna från ESOMAR Foundation är öronmärkta för New Hopes center för barn i Addis. Där kommer pengarna att användas till skolavgifter.
”New Hope är fantastiskt glada och stolta över att blivit utvalda för donationen från ESOMAR Foundation” säger Elisabet Lanz, ordförande i New Hope. ”Detta ekonomiska tillskott betyder att 25 av barnen på PEFAN centret har sin skolgång säkrad ett år framåt!”
Deltagarna visade också New Hope sin uppskattning genom att köpa de speciella New Hope armbanden. Många anhöriga kommer att få dessa som presenter när delegaterna återvänder till sina hemländer!
För ytterligare information kontakta:
Gunilla Broadbent, President ESOMAR Foundation www.esomarfoundation.net broadbent@gbglobalpositioning.com