fbpx

Skolorna öppnar upp i Indien

ByElisabet Lanz

Skolorna öppnar upp i Indien

Skoluniform New HopePandemin pågår fortfarande ute i världen!  På Theodori har ännu inte alla barn fått återvända till skolans värld. Det är nu mer än ett år sedan barnen hemförlovades.

I distriktet där Theodori ligger gjorde man tvärt emot som man gjorde i Sverige när man öppnade upp.  De större barnen i avslutningsklasserna får nu bo på internatet och gå i skolan, medan de små från klass 1 – 5 är fortfarande är hemma.  Under hela nedstängningen har Theodori lärarna försökt undervisa tillsammans med andra lärare. Undervisningen har skett i det fri runt om i byarna. Man har helt enkelt samlat ihop barnen och försökt få dem att ta del av undervisningen så gott det låtit sig göras. Ibland har myndigheterna även slagit ner på denna undervisning, men man har hankat sig fram.

Genom nedstängningen är det många flickor som har fått återgå till att vara arbetshästar i hemmet. Det märktes när de större flickorna fick chansen att återgå till skolan i augusti. Alla kom inte tillbaka. Några har blivit bortgift. En del föräldrar håller flickorna hemma för att prioritera sina söners utbildning. Det är långt kvar till allas lika värde.

Hur skall då barnen komma i kapp med sin undervisning?  Det verkar oklart just nu. Alla, som skulle tagit sin avgångsexamen i år, fick helt enkelt ut ett examensbevis, utan att göra någon examen. Ett annorlunda sätt att lösa frågan på, för de här eleverna har inte gått i klass 12 överhuvudtaget.  Men med examensbeviset kan man söka vidare utbildning.  Just nu väntar 7 flickor från Theodori på besked om de kommit in på undersköterske-eller sjuksköterskeutbildningen i grannstaden.

Alla lärare på Theodori har fått löner under hela pandemin och har försökt jobba. Jotsna Katun, som New Hope sponsrar, passade också på att skaffa barn, och var mammaledig i 3 månader.  Men nu är hon tillbaka i på skolan igen och undervisar de äldre barnen.

Måtte livet snart återgå till det normala och så alla barn kan komma i kapp och få fortsätta med sin utbildning.

About the author

Elisabet Lanz administrator