Under ett besök i Kenya införskaffade Magdalena Öhrn och Elisabet Lanz årsförbrukningen av läromaterial, som överlämnades vid ett besök på skolan. Pengarna räckte inte bara till skrivböcker och pennor, utan också en del läroböcker i matematik, engelska och kiswahili och uppslagsböcker till de äldre barnen. Sådana böcker har man aldrig haft råd att använda tidigare, och lärarna var överlyckliga.
Pedagogiken man annars använder är att läraren skriver ett ord på svarta tavlan, som alla barn lär sig känna igen. Sedan upprepar barnen ordet i talkör om och om igen! När man står utanför skolhuset är det en kakafoni av talkörer som strömmar emot en. Barnen får från en tidig ålder lära sig långa ramsor utantill! De kan handla om allt från de olika organen i kroppen till hur världsalltet är uppbyggt! Ibland undrar man om de förstår vad de rabblar upp.
Pedagogiska leksaker, pussel och annat material som finns överallt i svenska skolor lyser med sin frånvaro på dessa skolor. Tänk att kunna förse barnen med ordentliga ritblock och kritor och färgpennor, eller fingerfärger! Hur skulle resultatet bli? De här barnen har aldrig fått lära sig att rita! Men först måste man få lärarna intresserade! De har själva gått i ”talkörsskolor” och det tar tid att bryta mönster. Men visst vore det kul att testa!
Ett stort tack till alla medlemmarna i SKÅL klubben i Göteborg för denna fantastiska gåva!
Läs mer om Kiotani-skolan i Kenya >